Margit malom
Margit Malom
Kovács Antal 1908-ban megvásárolta Krigovszky János paprikamalmát (egykori
gőztéglagyár). A megvásárolt paprikamalmot átépítette gabonamalommá, amit Margit
Malomnak nevezett el. A kisteljesítményű malom helyett Kovács Antal hamarosan új,
korszerű malom építésébe kezdett. A város közepéhez közelebb, a Vajas nyugati partján
1911-ben kezdték meg az új malomépület építését, amely 1912. jan. 15-re készült el. A
malom 1914 folyamán társas vállalkozássá alakult, melynek folytán 1916-ban sor került a
malom teljesítményének növelésére. A bővítési munkák 1917 nyarán fejeződtek be. A malom
kapacitása napi 700 q-ra emelkedett. Az újabb bővítés 1922 áprilisában kezdődött.
Felépítették a malom északi szárnyát, tetején a víztoronnyal. Az építkezést gabonasilók és
raktárak építésével a következő években tovább folytatták. 1923-ban a 200 vagonos raktár
készült el,1924-ben pedig elkészültek a vasbeton gabonasilók, amiket a német Feitag cég
készített. 1928-ra
eladósodott a malom. 1928. júl. 21-én egy bankcsoport vette át az eladósodott malmot, és
Margit Gőzmalom és Terményforgalmi Rt néven működtette tovább. A világgazdasági válság
a malom fölött sem múlt el nyomtalanul. 1933 végére a Margit Malom működésképtelenné
vált. A malom igazgatója, Friedrich Antal, aki az előző évben a mai Meszesi út elején (Tüzép
telep) önálló malmot alapított, 1934-ben bérbe vette az álló malmot és megindította az őrlést.
A malom feleslegessé vált épületeiben alakította ki paprika beváltóhelyét az 1936. aug. 22-én
megalakult a Magyar Fűszerpaprikát Értékesítők Szövetkezete. A beváltó az új telepének (ma
Fűszerpaprika Rt) megépítéséig, 1941-ig működött a Margit Malomban. 1941 júliusában
lejárt Friedrich Antal malomigazgató bérleti szerződése. A Margit Malom részvénytársasággá
alakult. Legnagyobb részvénytulajdonosok a kalocsai érsekség, a ciszterci rend és Jerkó
Sándor dunapentelei malomtulajdonos voltak. A malomigazgató Jerkó Sándor lett. 1949-ben
államosították a malmot, amely a későbbiek során a Bács-Kiskun Megyei Gabonaforgalmi és
Malomipari V. kalocsai malma lett. 1951-ben a malom elavult berendezéseit 1,5 millió
forintos költséggel korszerűsítették 1955-ben a hengerszékek gázüzemű meghajtását
villanymotoros meghajtásra cserélték ki. További gabonaraktárak épültek, 1964-ben egy 150
vagonos raktár, 1978 augusztusában 1.525 vagonos acélsilók. (Az acélsilók átadásával egy
időben kezdtek hozzá a malom Gombolyagi úti telepén egy 3.300 vagonos vasbeton
gabonasiló építéséhez,mely elkészülte után a megye legnagyobb gabonasilója volt.) 1981 és
1983 között. Nagyarányú felújítás végeztek a malomban 1991. júl. 1-én a vállalat Viktória
Első Magyar Gabona Rt néven részvénytársasággá alakult, amelytől a Margit Malmot 1998.
ápr. 1-én az Agrimill Rt (Békéscsaba) bérbe vette, majd megvásárolta.
Településrendezési terv Kalocsa 2004. 467p