Vasútállomás
Vasútállomás
A Kiskőrös −Kalocsa vasúti szárnyvonal 1882. dec. 5-én nyílt meg. A szárnyvonal
megépülése előtt több terv született a vasútállomás helyéről: 1. A Vajas nyugati partján, a mai
piaccal szemben. 2. A Gödrök mellett. 3. Az érsekuradalmi téglavető közelében. Végül az
érsekuradalmi téglavető melletti, a városközponttól legmesszebbre eső vasútállomás mellett
döntöttek. Az első állomásépület ideiglenes
jelleggel épült. A MÁV szabványainak megfelelő állomásépületet 1885-ben építették. Az
épületet 1937−38-ban Gábor Lajos (1886-1947) kalocsai festőművész tervei alapján
átépítették és népművészeti motívumokkal díszítették. Az építkezést Rökk Károly (1881-
1970) kalocsai építész,festőművész végezte. A fafaragásokat Pécsi János gombolyagi, Egyed
István, Gábor Ferenc részteleki, Szabadi András szakmári, Szabadi Károly, Tóth József
Kákonyi Ignác homokmégyi paraszt-mesterek, a falpingálásokat Peák Pöre, özv. Matos
Gergelyné, özv. Matos Sándorné, Szigeti
Julis, Temesvári Sándorné homokmégyi, Ferenc Istvánné hillyei és Tóth Lászlóné szakmári
pingálóasszonyok festették. Az átalakított állomásépület 1938. jún. végén készült el. Később
az állomásépületet a MÁV vasúti műemlékké nyilvánította, amit az épület falán elhelyezett
műemlék tábla bizonyít. Az épület utolsó, teljes körű tatarozása 1983 nyarán kezdődött. A
felújított állomásépületet 1985. júl. 9-én adták át. Az épület falán található a Duna menti
ellenforradalom idején elesett vörösőrök emléktáblája.
Településrendezési terv Kalocsa 2004. 451p