Viski Károly Múzeum Néprajzi Gyűjtemény - Textil gyűjtemény
A 6742 darabos néprajzi gyűjtemény igen változatos anyag, benne textíliák,
bútorok, cserépedények, archív fotók, fa-, gyékény-, vas-, üveg-, stb.
használati eszközök, s minden más, ami a népi kultúrában használatos és
fellelhető volt. A legértékesebb és legérdekesebb része a textilgyűjtemény,
mely megőrizte számunkra a kalocsai népművészet és népviselet különböző
korszakainak emlékeit, a 19. század közepétől napjainkig.
Hímzés
A XIX. század közepén kizárólag fehér pamukkal lyukmintát varrtak (hímeztek), amelyet
singlölésnek neveztek. A motívumok eleinte teljesen megegyeztek Szeidler Ferenc
előnyondájának ütőfáival. Az indiai és a görög palmetta, majd a barokk
naturalisztikus növénykultusza, a szőlő és borostyán, valamint a rózsa
fedezhetők fel a kalocsai motívumokban. A kalocsaiak színesen gazdag
képzeletvilága nevezte el az indiai palmettát harcsásnak, a görög palmettát
pedig szívesnek.
A fehér singlölés kezdeti időszakának motívumai a kis- és nagyszőlőfejes,
harcsás, szílvamagos, szárnyasrúzsás, vízfolásos, szíves, nyócas,
gyűszűbekötésës-csilag, körtés, rozmaringos, napfordulórúzsás, pávafarkos,
kërësztës-fenék, Es-bötüs, kis- és nagykatykaringós, Ě-bötüs, gyűszűlikas
rúzsás. Az előminták drága üttetése miatt az ügyesebb asszonyok megpróbálták
lemásolni a motívumokat. Belőlük lettek az első íróasszonyok. Az első évek
másolása után, újításaikkal alakították ki sajátos népművészetüket, újabb
motívumaikat: kerekrúzsás, hosszúrúzsás, nagy szíves sor, rozmaringos sor,
hosszú sorlik, kerek sorlik, nagy rózsás sor, szívamagos sor, vízfolyásos
szödörinda, gyűszűlikas koszorú, kártyás koszorú csillagos likkal, kétfelé
szőlőfejes, tojásos, szőlőfejes, bekötött likas, szíves tetejű, ötvenlikas,
tetéjösrúzsás, hereleveles, csigás.
A XIX. század utolsó harmadában jelentek meg a virágmotívumok, az indák és a
levelek. Ennek a korszaknak a fekete, a vörös és a kék volt a jellemző színe.
Egy új technika, a töltöttvarrás terjedésével új motívomok alakultak ki, melyek
folyamatosan bővültek újabbnál-újabb ornamentikákkal. A fehérhímzés időszakában
is volt már néhány virág. Ezen korszak jellegzetes motívuma a pülés rúzsa, a
tulipánt, a búza, a cserösznye és a liliom tőbbféle változata. Az 1890-es
évektől egyre jobban szaporodott a motívumok száma: tüskésrúzsa, szömődökös
rúzsa, búzás csukor, tornyos rúzsa, macskatalpas, patkós rúzsa, epörgyés pülés
rúzsa, buzavirág, tüzesliliom, szívrúzsa, istenkefa és a gyöngyvirág. Számtalan
motívum neve ismeretlen, de a legvalószínűbb az, hogy nevük sem volt. Az
ornamenseket általában sorokba rendezve varrták a ruhákra, mely „vízfolyásos”
soroknak külön nevet is adtak: nyócas puc, vízfolyásos koszorú, rozmaringos,
cserösznyés, kerekszíves rózsakoszorú, majorannás és tulipános koszorú,
katykaringos sor. A növényi ornamentikák mellett gyakran hímeztek szívet,
patkót és madarat: pacsirta, rigó, bibic, galamb, gólya, kakas, tyúk és páva.
A XX. század elején a bordó, a sárga és a zöld fonal bevonásával folytatódott a
kiszínesedés, szaporodott a motívumok száma, megnőtt a töltött varrás aránya.
Az 1930-as évekre teljesedett ki ez a folyamat - közel harminc szín
alkalmazásával -, melyet az író- és pingálóasszonyok fantáziája, valamint a
parasztasszonyok igényei alakítottak és határoztak meg. A motívumok száma sok
százra növekedett, melyeknek nagyobb részét a környezetükben tenyésző
növényekről neveztek el: kékkonkó (búzavirág), búzakalász, csillagvirág,
bodzavirág, piripara (székfű), sarkantyucska, ibolya, utiszekfű, bógáncskóró,
tányérrúzsa (napraforgó), lenvirág, georgina, orgona, kenyérbélű virág, mályva,
nefelejcs, szarkaláb, bazsarúzsa, vízitündér (tavirózsa), folyókavirág,
csillagvirág, ribamájva, böléndök, vizitök, szarkaláb, piroskonkó, szívvirág
(vadrúzsa), tökvirág, babvirág, kukacvirág, szökfű, tulipán, szőlőfej,
szőlőbajusz, liliom, rozmaring, gyöngyvirág, búzamogyoró, kisbigyó (kis bogyó),
tüskösrózsa (szamárkóró), ördögszöm, árvácska, rúzsa, rúzsabimbó. A kalocsai
parasztasszonyok kimeríthetetlen fantáziáját bizonyítják a fantázianevek:
pillevirág, százszorszép, istenkepapucsa, vénasszonyvirág, bánatvirág,
csöngetővirág, tátogató, szamárköröm, hervadozóvirág, napforduló, hajnalka,
szégyönvirág, macskaköröm, csörmölye, dülővirág, szélcsöndvirág, picösvirág,
fordítottlilijom, csigavirág, csillagvirág, kikapósvirág, kolompvirág,
szömérmesliliom, tyukszömvirág, kákavirág, papuluska, iglicevirág,
méhecskeölelő, kígyóhajma, mézesmérges, hínárbimbó.
A sok száz új motívum között jelent meg egy hungarikum is, a Kalocsai Sárköz
jellegzetes fűszernövénye, a paprika.
A XIX. század végén, a hímzésben kialakult színes motívumok színe a fekete, a
sütétkék és a vérpiros volt. A XX. század elején a színek száma és a motívumok
színezése lassú, de mértékletes emelkedést mutatott. A pamukok között új színek
jelentek meg, így a hupikék, régi világoskék, duflavörös (cinóbervörös), sárga,
tüsökszín, püspökszín és humokződ. Mindegyiknek a legsötétebb árnyalatával
hímeztek. A sötét színek gyászos külsőbe öltöztették a ruhákat viselőket.
Jelentős változás következett be az 1930-as évek elején, amikor
robbanásszerűen, közel harminc féle színnel varrták ki a számban jelentősen
meggyarapodott hímzésmotívumokat. A cifrapamukos- és a szomorúpamukos hímzés
színei a sütétződ, világosződ, füződ, világos füződ, kislibasárga, tüzessárga,
citromsárga vagy melegsárga, halványrúzsaszín, középrúzsaszín, sütétrúzsaszín
vagy csertőipiros, paprikapiros, bordó, nefelejcskék, buzakék vagy konkókék,
olajkék (jégkék), permetkék, hamvaslila, sütétlila (permanentibolya), sütétlila
(mangánibolya), orgonalila, püspöklila, középlila, világoslángszín,
középlángszín, sütétlángszín vagy baracksárga, koromfekete, fehér.
Az 1930-as években kiszínesedő hímzések színei között jelent meg először a
fűszerpaprikáról elnevezett vörös, a paprikapiros. Lehet, hogy kissé későn
jelentkezett a színek között a paprikáról elnevezett vörös, de jelentőségét és
különleges helyzetét mutatja, hogy a cifrapamukos hímzés legjelentősebb színe
és egyetlen vörös színe lett. Nem előzmények nélküli azonban az elnevezés,
hiszen a kelmenevekben már korábban is előfordult. Legszebb színeknek tartották
a következőket: tulipiros, csertőipiros, kislibazöld, kislibasárga, teszszínű,
hupikék, vadgalambkék, pörkőtbarna, lángszín, orgonapiros, paprikapiros,
szégyönpiros, mönyasszonypiros, irigysárga, égszínkék, fecskenyakvörös,
répapiros, borszín, püspöklila, kénsárga, bársonkék, gálickék.
A korábban is ismert és kedvelt nyolc féle vörös szín közül mégiscsak a paprikapirost
választották a cifrapamukos hímzés lelkének, ami nem lehet véletlen. A
cifrapamukos hímzés kialakulásának az időszakában már több évtizede Kalocsa
volt a paprikakereskedelem központja. Az egyre jelentősebbé váló
idegenforgalmat jól megszervezett alapokra helyezték, melyben a népművészet
mellett a paprika foglalta el a második jelentős pillért. Mindezek után nem
lehet kérdéses, hogy jótékonyan hatott a paprika nevének és színének beemelése
a világkörüli hódító útjára indoló kalocsai népművészet legújabb stílusába.
E tudományosnak tűnő magyarázat után egy másik lehetőséget sem vethetünk el.
Amint fentebb láthattuk, a kalocsai parasztasszonyoknak kifinomultan és
egyedien szép volt a névadása. A hivatalos neveket a saját környezetükből vett,
mindenki számára közérthető nevekkel helyettesítették. Kérdéses lehet e
számunkra, hogy a vörös legszebb árnyalatát ne a paprikáról nevezzék el? Hiszen
a legszebb vörös színe a paprikának van. Annak a fűszernek, amely táplálkozásán
keresztül bearanyozta a kalocsaiak mindennapjait, különlegessé tette
ünnepnapjait.
Viselet
Az elmúlt hatvan év írásai mind azt sugallták, hogy a kalocsai népművészetet
csak a gazdagon hímzett ruhadarabok képviselik. A téves megítélést valószínűleg
az okozta, hogy az eddigi kutatók az egyes ruhadarabokat vizsgálták, s e
metodikából adódóan óhatatlanul a hímzett ruhaféleségek kerültek előtérbe. Az
egyes korosztályok, korcsoportok, társadalmi rétegek egész öltözeteit vizsgálva
különböző hétköznapi és ünnepi alkalmakkor pontosan követhető a ruhadarabok
bolti eredetű és hímzéses díszítése.
Bizonyos az, hogy a XIX. század utolsó harmadától a népviselet alapanyagai
és díszítőelemei mind gyári termékek. A gyári készárukkal bőségesen díszített
kalocsai viselet szerves folytatásaként alakult ki a hímzett népviselet, mely
szintén nagy mennyiségben tartalmazott gyári készárukat. A hímzés kialakulása
után a hímzett ruhadarabokat is magába foglaló viselet-együttesek a
közfelfogással ellentétben a ruhatáraknak csak töredékét tették ki, arányuk egy
adott személy korosztályától, gazdasági és társadalmi helyzetétől függött.
A XIX. század folyamán a hímzett viseletdarabokat inkább a szegényebb rétegek
varrták és viselték, az 1930-as évekre a hímzett ruhaféléket a gazdagabb
rétegek tudták megvarrni és megvarratni.
Ahogy a hímzett népviselet kialakulása után a különböző színeknek meghatározott
jelentésük volt, ugyanúgy a gyári készáruknak is meghatározó a szerepük.
A korai kalocsai hímzések színét valószínűleg a gyári díszpertlik színei
sugallták és határozták meg. A XX. század eleji első színes hímzések virágainak
színére a pingálás és a bútorfestés mellett a gyári eredetű színes betétek
gyakorolták a legnagyobb hatást.
A kalocsai népművészet minden egyes korszakában sok irányból érkeztek hatások.
A belső hatásokat a különböző műfajok közötti motívumok, színek, technikák
vándorlása jelentette. A külső hatások koronként kisebb-nagyobb intenzitással
befolyásolták a népművészetet. Négy korszakban, más-más társadalmi réteg
gyakorolt vagy próbált hatást gyakorolni rá. XIX. századi kialakulását
iparosok, fönnmaradását és meggyökeresedését kereskedők motiválták. A XX.
századi kiszínesedés időszakában kalocsai értelmiségi körök jelentették a
legnagyobb hatást. A II. világháborút követően egészen napjainkig megfigyelhető
budapesti hivatalnokok és néprajzkutatók sokirányú sokszor értelmetlen
beavatkozása.
A népművészet változásai folyamatosan megjelentek a viseletdarabokon is.
A változások viszont a népviselet konkrét tárgyiasulásában sohasem módosították
a gyári termékek túlsúlyát. Változásokat csak abban az értelemben
tapasztalhatunk, amennyiben a kereskedelem új termékeket közvetített, s azt is
csak akkor, ha ezeket az új termékeket beépíthették a népviselet formavilágába,
ha azok beleillettek az újítási folyamatokba.
A ruházat gyári eredetű díszítőelemei a rávalók: sík, csipke, betét, fűző,
singlölés, díszpertli, selyömszalag és az egyéb rávalók. Ezek is
megkülönböztettek korosztályokat, jelezték a gazdasági és társadalmi helyzetet.
A déli szállások lakossága Kalocsán szerezte be ruházatának minden darabját. A
szállási boltok megnyitásával kétpólusúvá vált a beszerzés, majd a II.
világháború után fokozatosan szétfeszült a hagyományos piackörzet. A
kivetkőzéssel pedig fölbomlott a ruhák hagyományos öröklési rendje, így
használt ruhákat is megvásároltak.
A kalocsai népművészet színvilága nagymértékben kötött, a hagyomány kismértékű
változtatást sem tűr el. Minden motívum csak egyetlen jól meghatározott színben
jelenhet meg. Ezek mellett kötött a sötét és világos színek közötti
tónuskülönbség.
A XIX. század végén megjelent csónakos varrógépeket az 1920-as években kezdik
lecserélni a hímzésre is alkalmas bobinos gépekre. A varrógépekkel négy új
technika terjed, a riselin, az üresvarás, a madéra és a rátétes, melyeknek kitalálója
a kalocsai Király Ilus. Ezen technikák kialakulását legnagyobb mértékben a
gyári rávalók motiválták.
Forrás: www.viskikarolymuzeum.hu