Pingálás
Pingálás
Pingálás: A magyar nyelvterületen nagyon kevés helyen díszítették színes motívumokkal a falfelületet, de kizárólag Kalocsán alakult ki a ma is jellemző, oly gazdag formavilága. A kalocsai pingálás eredetét nem ismerjük, Simonyi Jenő leírásából annyit tudunk, hogy 1882-ben már a kalocsai házak jellegzetessége volt. Az „elsőház” falának fölső részén piros és kék, váltakozó szélességű alapra szimmetrikusan elhelyezett virágornamentikát festettek. A 19. század végétől a bútorokról és hímzésekről egyre több motívum vándorol át a falakra, s az alapszínek között megjelent a zöld. A pingálás 3. korszakában – 1930-as évektől – hatalmas csokrokkal az egész falfelületet beborították, de a koszorú kiegészítésképpen mindvégig megmaradt. A pingálóasszonyok túlnyomó többségükben azonosak voltak az „íróasszonyokkal”. Míg az írás a korábban ismertetett módon továbbél, addig a pingálás napjainkra már elveszítette megjelenésének tereit. A mai, globalizálódó világban az otthonok pingálására általában nincs igény, a pingálóasszonyok otthonainak státuszszimbólumává vált. A város identitásának szerves része maradt azonban a pingálás, ezért a kalocsai közintézményeket (Városháza, vasútállomás, színház, stb.) ma is pingálással díszítik.
Indoklás
a Hungarikumok Gyűjteményébe történő felvétel mellett
A
kalocsai népművészet egész Kalocsán és térségében elterjedt, nem csak néhány, a
hagyományokat követő szűk réteget érint, hanem az egész országban és
világszerte ismertté vált. Városunkban még élnek a hagyományok, a gyermekek
kalocsai népi táncot táncolnak hagyományos kalocsai viseletben, valamint a
népművészeti szakkörök száma is jelentős, tehát a helyi népművészet
egyértelműen meghatározza a város lakóinak életét.
Kalocsa Város Önkormányzatának
konkrét tervei a kalocsai népművészet hagyományának továbbörökítésére:
Oktatás:
a kalocsai iskolák tantervének 10 százalékában, a technika és rajz órák
valamint különböző szakkörök keretében a pingálás, hímzés, írás tudományát a népművészet
mesterei továbbadják.
Tanúsító védjegy:
OK Kalocsa minősítési védjegyrendszer kidolgozása.
Egyesülés, szövetkezés:
A népművészet mestereit, népi iparművészeket összefogó egyesület vagy szövetkezet
létrehozása, akik az egyesülés mellet a fenntarthatóság és a védjegy szakmai
iránymutatását és meghatározását felhasználva engedélyt adhatnak ki az Ok
Kalocsa védjegy használatára vonatkozóan. Ezzel minőségileg is megőrzik a
népművészet eredetiségét valamint az egyre csökkenő számú pingálók, írók és
hímzők tudása fennmarad.
Marketing:
Kalocsa Város Önkormányzatának jelenlegi marketingjében és hosszú távú
terveiben is meghatározó szerepet játszik a helyi népművészet értékének
megőrzése és továbbörökítése, az önkormányzat új arculatában valamint a város
rendezvényein és különböző nemzetközi színtereken megjelent és nagy sikert
aratott fontos díszítőelem.
Nemzetközi
kiállítások, rendezvények, a minta modern hordozói:
Az elmúlt néhány évben sok alkalommal jelent meg a kalocsai népművészet a hazai
és nemzetközi kiállításokon, rendezvényeken és számos világszerte ismert
hírességen is. 2011-ben a Közigazgatási és Igazgatási Minisztérium és Design
Terminal „Gombold újra!” pályázat meghirdetésével a magyar divatvilágba
visszatért az eredeti kalocsai hímzés modern ruhakölteményeken Hrivnák Tünde
divattervezésével. Ugyanebben az évben a Forma-1 Magyar nagydíján Lewis
Hamilton és Jenson Button is stilizált kalocsai mintás overállja, majd Iker
Cassillas a Real Madrid kapusa kalocsai mintás kapuskesztyűje és Nicole Kidman
ruhája irányította a kalocsai népművészetre a figyelmet. Nádas Tamás 2012-ben
kalocsai mintával díszített repülőgéppel és ruhában műrepülő világbajnok lett. 2012-ben
a Vörösmarty téri Karácsonyi vásár kiemelt vendége, 2013-ban a Turisztikai
Évadnyitó Fogadás és az Utazás 2013. Nemzetközi és Idegenforgalmi Kiállítás
kulturális díszvendége is Kalocsa volt. Nagy nemzetközi érdeklődés övezte a
kalocsai népművészetet, amikor 2013 májusában Smithsonian Folklife Festival díszvendége Washington
DC-ben Magyarország volt, ahol a pingáló és hímző asszonyok személyesen
mutatták be a kalocsai motívumokat.
Összegzés:
Magyarország egyik legnagyobb nemzeti értéke ez, hiszen a külföldiek szemében a
magyar népművészet szerves része, sőt a legtöbben az egész magyar
népművészettel azonosítják. Az országimázs kialakításában tett jelentős
szerepét az eddig megjelent útikönyvek és imázs videók, kisfilmek is
bizonyítják. A kalocsai városvezetés szerint az eredeti kalocsai népművészet
fennmaradása a térségi és országos turizmus egyik fő pillére kell, hogy legyen,
mely a társadalmi identitást szorosabbá teszi és jelentős kulturális és
gazdasági fejlődést eredményezhet. Modern világunkban szükséges a divat felé
fordulni és alkalmazkodni hozzá, így népművészetünk fennmaradhat a kalocsai
minta alakításával, és modern felhasználásával, de mindenekelőtt a népművészet
eredetiségét kell megőriznünk, melyet az utóbbi években egyre többen helyen
próbálnak minőségileg csorbítani, különböző kalocsainak vélt motívumokat
hamisítani.
Pingálás
„Mo.-i népi gyakorlata csak szórványosan vizsgált és összefüggéseiben, történetileg kevéssé ismert. Régies, számos helyről adatolt megnyilvánulásai közé tartozik a falfelületek, ill. mennyezetnek eltérő színű foltokkal való tarkítása – innen a pingálás szilágysági elnevezése: babozás. Kivitelezése festékbe mártott meszelő, esetleg rongy- vagy gyapjúcsomó, bundadarab, szivacs segítségével történt, amit odanyomogattak a falhoz, a mennyezetre pedig „fellabdáztak”. Az egyszerűbb pingálás más motívumai is többségünkben → mértanias díszítések, gyakoriak a hullámvonalak és a párhuzamos csíkok. Ilyen pingálás főként a konyhába és kamrába került, esetleg az istállóba, ill. a lakóháznak és pajtának az utca felé eső külső falára. Összetettebb mintázás, elsősorban virágmotívumos pingálás csak egyes területek parasztházain bontakozott ki, valószínűleg nagyrészt egymástól elszigetelten, a polgári megrendelésre készülő, hivatásos falfestés hatására, mely a 19. sz. folyamán többfelé gazdag parasztházakba is utat talált. Innen a népi gyakorlat pingálás és piktorolás (Kalocsa vidéke) elnevezése. – Európa számos népénél van a parasztházak külső vagy belső falfelületein alkalmazott, egyszerűbb vagy fejlettebb – virágmintás, figurális, jelenetes – pingálásra példa, néha erre specializálódott, hivatásos készítők által kivitelezve. Skandináviai fa parasztházakban már 1700 körül kimutatható a virágos és jelenetes pingálás, és ekkoriban terjedt el az Alpok vidékén is. A helyi népi hímzéssel szoros kapcsolatban álló, színes virágornametikájú, esetleg kevés figurális elemet is alkalmazó pingálás szép példái ismertek, a 19. sz. derekától adatolva, a nyugati szlovákságnál, morváknál, lengyeleknél, ukránoknál. Ez a 19. sz.- ban orosz faházakban is otthonos volt, sőt telepesek révén Ázsiába is eljutott, egészen az Altaj vidékéig. – A parasztasszonyok által kivitelezett népi pingálás legjelentősebb magyar gócai, kialakulásuk hozzávetőleges sorrendjében: 1. Kalocsa környéke, ahol az első, 1882-ben Simonyi Jenő által írt ismertetés már teljes kifejlettségében mutatta be a helyi pingálás korai stílusát. Akkoriban a szobabeli fehérre meszelt falak felső szegélyét színes, rendszerint kék sáv képezte, többszínű csíkokkal keretezve, rajta tarka virágos indával; a mennyezet egyszínű, sárga, világos vörös vagy kék festést kapott. A konyhában is tarkán virágozott sávok zárták le a fal fehér szakaszát, a kéményalján gyakori volt az okker alapra, elütő színnel felrakott pettyezés; a pitvar szokott pingálás-dísze volt a cserépből szétágazó virágbokor, többnyire kék alapon. A szobabeliekhez hasonló virágos fríz húzódott a ház külsején is. Rendszerint az ablakok köze is pingálást kapott. A pingálást a hozzáértő asszonyok napszámért és élelemért végezték. 1909-ben Novák József Lajos a Kalocsa melletti Homokmegyén a pingálást általánosnak találta, megjegyezve azonban, hogy egy részüket házilag kivágott sablonnal állították elő. Ebben az időben a cifritos konyhában a katlan- és kemenceszáj előtti tévőt is virágos pingálás díszítette. A fal pingálásának motívumaihoz kapcsolódva, nem volt ritka a madárfigura, és előfordult emberábrázolás is, pl. menyasszony és vőlegény képe. Az I. világháborút követő gazdasági válság hatására a Kalocsa környéki parasztok felhagytak a drága szabadkézi pingálás csináltatásával, és a helyét szinte általánosan elfoglalta a gyorsabban és így olcsóbban kivitelezhető sablonos festés. Az 1930-as évektől, a kalocsai népművészetnek az idegenforgalom és a kereskedelem által való felfedeztetését követően, a kézi pingálást a külső megrendelések tartották életben. Ezek a pingálások már leginkább középületeknek a dekorációi lettek; a korábbiaknál jelentősen nagyobb falfelületekhez megfelelő munkaközösségeknek kellett összeállniuk, miáltal meggyorsult a pingálás új stílusának az egységesülése. Az új követelmények hatására általánosultak az egész falfelületen szétterülő virágbokros kompozíciók, miközben a díszítőmotívumok is változtak, nagyobbodtak, a virágalakítás pedig természet hűbbé lett, a → Kalocsa vidéki hímzésben akkor divatozó minták hatására.” (Magyar Néprajzi Lexikon: pingálás,falfestés cikkelye (http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/4-626.html)
A kalocsai
népművészet generációról
generációra öröklődött. Minden generáció kialakította az előző korszakban
gyökerező, mégis, csak magára jellemző motívum- és formavilágot, mely élete
során végigkísérte. Az együtt élő nagycsaládokban és a társadalmi együttlétek
alkalmával a különböző korosztályok a saját korosztályukra jellemző
viseletükkel a népcsoport kultúrájának sokszínűségét reprezentálták.
A kalocsai pota néprajzi csoport az 1960-as évek
végéig szervesen őrizte és fejlesztette népi kultúráját, népművészetét. A
különböző társadalmi változások következtében megszűnt ugyan a hagyományos
paraszti szokásrend, de a kalocsaiak – és a valamikori kalocsai szállásokon
lakók – erősen ragaszkodnak a parasztősök kulturális örökségéhez, mely
leghangsúlyosabban a hímzéshez, a népviselethez és néptánchoz kötődik.
Napjainkig őrzik a legutolsó generáció által
kialakított népművészeti motívumokat, amelyek világszerte ismertté tették a
kalocsai népművészetet. A kalocsai népművészet életképességét bizonyítja, hogy
mindig alkalmazkodni tudott a külső elvárásokhoz. Ez a változás esztétikailag
nem mindig pozitív, de a fennmaradásához vitathatatlanul hozzájárult. A
viseletdarabok mellett megjelent használati tárgyakon, mint nemzeti
reprezentációt külföldre hordták, gazdaságilag is megpróbálták kamatoztatni a
„tudást”.
A kalocsaiak és az egykori szállások lakóinak életében
fontos szerepet tölt be a „kalocsaiság”, az ehhez a népi kultúrához való
tartozás tudata. A közösségek és egyének igyekeznek fenntartani hagyományaikat.
Ma is jellemző, hogy a családban a lányok elsajátítják a kalocsai hímzés
alapjait, otthon és az oktatási intézményekben megismerkednek a kalocsai
motívumok sajátosságaival és tömegesen táncolnak a gyermekek, fiatalok és
idősebbek a néptánccsoportokban.
A ma is élő kalocsai identitás és a jellegzetes népi
kultúra kialakulását sajátos társadalmi, gazdasági folyamatok határozták meg.
1898. január 1-én a szállások elszakadtak Kalocsa
városától és két önálló közigazgatási egységgé váltak: Homokmégy központtal a
déli, Szakmár központtal az északi szállások. A város régi törzsökös
parasztlakosságának többsége kikerült a város kötelékéből. A hasonló települési
és gazdasági adottságok, valamint az együtt töltött két évszázad egységesítő
hatása elősegítették az egymástól közigazgatási határokkal mesterségesen
elválasztott kalocsaiak népi kultúrájának hasonló haladását a következő
évtizedekben is. Az önálló községekbe szerveződött szállások lakói kultúrájukat
tekintve ma is kalocsaiak, sőt kifelé is kalocsainak vallják magukat.
A híres kalocsai népi díszítőművészet legújabb stílusa
már a város határának külön közigazgatási egységekre tagolódása után fejlődött
ki, mégis jellege, színezése, készítési technikája, motívumkincse hasonló az
egész területen. Továbbra is közös maradt számukra a múlt, a vallás, a
nyelvjárás, a viselet, a maguk teremtette díszítőművészet és mindennapjaik
hagyományos szokásvilága. Összetartozás tudatuk jó példája az egykori kalocsai
határ területén belüli endogámia, amely a szállások közötti exogám házassági
rendszerrel párosult. A történelmi Kalocsa határain belüli házasodás rendje
hozzájárult a környezettől való kulturális elkülönülés hosszú fennmaradásához,
a néprajzi zártság korai felbomlásának elkerüléséhez.
A sajátosan zárt közösség alakította ki azt a
díszítőművészetet, közösségi kultúrát, amely a mai napig jellemzője e
térségnek. Az íróasszonyok keze munkájának köszönhetők azok a motívumok,
amelyek a hímzők és pingálók által a viseleten és az otthon falain jelennek meg.
Bárth
János: Korai kalocsai hímzések. Bp. 1977.
Bárth
János: A kalocsai szállások településnéprajza. Kalocsa, 1975.
Bárth
János: A pota néprajzi csoport. Ethnographia. 1973. 564-570. p.
Csilléry
Klára, K.: Folklorizmus, historizmus és továbbélés egy Kalocsa környéki falu
népművészetében. Ethnographia XCIV. 353-382.
Eckert
Irma: A kalocsai hímzés eredete és fejlődése. 1-2. rész. In Szegedi füzetek
1935/2. 55-
64.
p., 1936/3. 47-59. p.
Gábor
Lajos: Kalocsa-vidéki népművészet és népszokások. Kalocsa, 1937.
Kujáni
Ferenc: Adatok Kalocsa és vidéke népművészetéhez. Vigilia. 1961. 391-398. p.
Pécsiné
Ács Sarolta: Kalocsa népművészete. Kalocsa, Városi Tanács, 1970.
Romsics
Imre: A népművészet és a népi iparművészet a népművészet példáján In MaDok
füzetek
1. Budapest 2003. 29-39. p.
Romsics
Imre: Élő népművészet Kalocsán. Kalocsa, 2002.
Romsics
Imre: Kalocsa népművészete. In Homokmégy. Tanulmányok Homokmégy
történetéből
és néprajzából. Szerk. Romsics Imre. Homokmégy, 1998. 371-448. p.
Verebélyi
Kincső: Ünnepi szokások az esztendő rendjében. In Homokmégy. Tanulmányok
Homokmégy történetéből és néprajzából. Szerk. Romsics
Imre. Homokmégy, 1998. 503-562.