Hímzés
Írás- Hímzés
Írás- Hímzés: Az 1860-as években a kalocsai Szeidler-család ütőfái mintáinak hatására alakult ki a kalocsai hímzés első korszaka, a „singlölés”, mely kizárólag lyukakat hímzett fehér fonallal. A singlölést kitaláló generáció gyermekei továbbfejlesztették anyáik örökségét, s a fekete, kék, piros fonalak és egy új technika, a töltött varrás bevonásával egy új motívumvilágot alakítottak ki az 1880-as években. A 19–20. század fordulóján a harmadik generáció, az unokák újabb három színt (zöld, sárga, bordó) vontak be, s megnövelték a motívumok számát és a csokrok méretét. A 1920-as évek végén a negyedik generáció, a dédunokák nagyméretű virágokkal és hatalmas csokrokkal betöltötték a rendelkezésükre álló teljes felületet, s 32-féle színt alkalmaztak. Ez az ún. cifra kalocsai. A kézi hímzés, „varás” mellett 4 új technikát fejlesztettek ki: a „riselinezést”, a „madeirát”, az „üresvarást” és a „rátétest”, mely technikák általában a módosabb családok textiljeire kerültek. Az 1950-es évek elején az ötödik generáció, az ükunokák is megkezdték saját hímzésviláguk kialakítását. A termelőszövetkezetek létrehozása azonban szétverte a tradicionális társadalomszerveződést, s a megszűnő paraszttársadalom megakadályozta a pota néprajzi csoport népművészetének további fejlődését. A hímzés kialakulásával egyidőben megjelentek azok az ügyes kezű asszonyok, akik a motívumokat a textíliára rajzolták. Ezeket a személyeket a kalocsaiak „íróasszonyoknak” nevezték, akik „írták vagy kiírták” a mintákat. Minden korszaknak megvolt a divatos „íróasszonya”, akik a helyi megrendelők mellett a távoli szállásokról érkező igényeket is kielégítették. Az „íróasszonyok” tudása általában (de nem törvényszerűen) anyáról lányára öröklődött, s néhány család esetén 150 esztendeje folyamatosan él. A 20. században a módosabb családok, akik nagy mennyiségben tudtak adni hímzett ruhát és textilt a lányaiknak, azok a szegényebb családok asszonyaitól, lányaitól rendelték meg hímzéseiket. A kalocsai népművészetet voltaképpen a lányok „lëtövős humijának” előállítása éltette. Mindenki megkapta esküvője napjára az élete során szükséges viseletdarabokat, házi- és ágyi textíleket, természetesen a család gazdasági erejének mértékéig – egy gazdag leány száz öltözet ruhát is kaphatott, egy szegény leány hármat. E gyakorlat és a hozzá kötődő rítusok, szokáscselekvések éltették, alakították, egységesítették a kalocsai népművészetet, s biztosították a különböző korosztályok elkülönülését az emberi élet egésze alatt. A helyi közösség igénye mellett a 20. század közepén a Gyöngyösbokréta mozgalommal párhuzamosan fejlődött ki a népművészeti árutermelés, a dísztárgyak előállítása. Az 1950–1960-as évek fordulóján az ún. kivetkőzéssel (a nők elhagyták hagyományos parasztviseletüket) megszűnt a kalocsai népművészet legnagyobb felvevőpiaca. A termelés nagyobb részt a lakástextíliákra és a dísztárgyakra korlátozódott. Napjainkban a dísztárgyak előállítása a legfontosabb alkotó terület, de jelentős maradt a helyi közösség lakástextiljeinek az előállítása is.
Indoklás
a Hungarikumok Gyűjteményébe történő felvétel mellett
A
kalocsai népművészet egész Kalocsán és térségében elterjedt, nem csak néhány, a
hagyományokat követő szűk réteget érint, hanem az egész országban és
világszerte ismertté vált. Városunkban még élnek a hagyományok, a gyermekek
kalocsai népi táncot táncolnak hagyományos kalocsai viseletben, valamint a
népművészeti szakkörök száma is jelentős, tehát a helyi népművészet
egyértelműen meghatározza a város lakóinak életét.
Kalocsa Város Önkormányzatának
konkrét tervei a kalocsai népművészet hagyományának továbbörökítésére:
Oktatás:
a kalocsai iskolák tantervének 10 százalékában, a technika és rajz órák
valamint különböző szakkörök keretében a pingálás, hímzés, írás tudományát a népművészet
mesterei továbbadják.
Tanúsító védjegy:
OK Kalocsa minősítési védjegyrendszer kidolgozása.
Egyesülés, szövetkezés:
A népművészet mestereit, népi iparművészeket összefogó egyesület vagy szövetkezet
létrehozása, akik az egyesülés mellet a fenntarthatóság és a védjegy szakmai
iránymutatását és meghatározását felhasználva engedélyt adhatnak ki az Ok
Kalocsa védjegy használatára vonatkozóan. Ezzel minőségileg is megőrzik a
népművészet eredetiségét valamint az egyre csökkenő számú pingálók, írók és
hímzők tudása fennmarad.
Marketing:
Kalocsa Város Önkormányzatának jelenlegi marketingjében és hosszú távú
terveiben is meghatározó szerepet játszik a helyi népművészet értékének
megőrzése és továbbörökítése, az önkormányzat új arculatában valamint a város
rendezvényein és különböző nemzetközi színtereken megjelent és nagy sikert
aratott fontos díszítőelem.
Nemzetközi
kiállítások, rendezvények, a minta modern hordozói:
Az elmúlt néhány évben sok alkalommal jelent meg a kalocsai népművészet a hazai
és nemzetközi kiállításokon, rendezvényeken és számos világszerte ismert
hírességen is. 2011-ben a Közigazgatási és Igazgatási Minisztérium és Design
Terminal „Gombold újra!” pályázat meghirdetésével a magyar divatvilágba
visszatért az eredeti kalocsai hímzés modern ruhakölteményeken Hrivnák Tünde
divattervezésével. Ugyanebben az évben a Forma-1 Magyar nagydíján Lewis
Hamilton és Jenson Button is stilizált kalocsai mintás overállja, majd Iker
Cassillas a Real Madrid kapusa kalocsai mintás kapuskesztyűje és Nicole Kidman
ruhája irányította a kalocsai népművészetre a figyelmet. Nádas Tamás 2012-ben
kalocsai mintával díszített repülőgéppel és ruhában műrepülő világbajnok lett. 2012-ben
a Vörösmarty téri Karácsonyi vásár kiemelt vendége, 2013-ban a Turisztikai
Évadnyitó Fogadás és az Utazás 2013. Nemzetközi és Idegenforgalmi Kiállítás
kulturális díszvendége is Kalocsa volt. Nagy nemzetközi érdeklődés övezte a
kalocsai népművészetet, amikor 2013 májusában Smithsonian Folklife Festival díszvendége Washington
DC-ben Magyarország volt, ahol a pingáló és hímző asszonyok személyesen
mutatták be a kalocsai motívumokat.
Összegzés:
Magyarország egyik legnagyobb nemzeti értéke ez, hiszen a külföldiek szemében a
magyar népművészet szerves része, sőt a legtöbben az egész magyar
népművészettel azonosítják. Az országimázs kialakításában tett jelentős
szerepét az eddig megjelent útikönyvek és imázs videók, kisfilmek is
bizonyítják. A kalocsai városvezetés szerint az eredeti kalocsai népművészet
fennmaradása a térségi és országos turizmus egyik fő pillére kell, hogy legyen,
mely a társadalmi identitást szorosabbá teszi és jelentős kulturális és
gazdasági fejlődést eredményezhet. Modern világunkban szükséges a divat felé
fordulni és alkalmazkodni hozzá, így népművészetünk fennmaradhat a kalocsai
minta alakításával, és modern felhasználásával, de mindenekelőtt a népművészet
eredetiségét kell megőriznünk, melyet az utóbbi években egyre többen helyen
próbálnak minőségileg csorbítani, különböző kalocsainak vélt motívumokat
hamisítani.
Írás –
Hímzés
Pécsiné Ács Sarolta
(39. oldal) így definiálja az íróasszonyokat: „ A kalocsai nyelvhasználatban
íróasszonynak nevezték azt a parasztasszonyt, aki mindennapi gazdasági munkája
mellett népi hímzések kiírásával (előrajzolás) is foglalkozott.” (Pécsiné Ács, 3. kiadás 1978.)
„Az egymással versengő
íróasszonyok egyénieskedő törekvései népművészetünk századeleji forma- és
színvilágát fokozatosan fellazították. Munkásságuk hatására újabb technikák
keletkeztek, újabb motívumok születtek (főként rózsa variációk), és
lassan-lassan tüzes színekben ragyogó naturalista jellegű új stílusréteg épült
századeleji művészetünkre.” (Pécsiné Ács, 3.
kiadás 1978.) Mindenkinek egyéni írási stílusa lett, amiről
felismerhetővé váltak a híres íróasszonyok, mint például Király Ilus is.
Újításaival és kitalálásaival nagyban hozzájárult a kalocsai népművészet
gazdagításához.
Írás – hímzés: A 19. század közepéig a poták kizárólag
gyári termékekből és fehér házi vásznakból állították össze viseletüket, házi
textiljeiket. Az 1860-as években a kalocsai Szeidler-család ütőfái mintáinak
hatására alakult ki a kalocsai hímzés első korszaka, a „singlölés”, mely
kizárólag lyukakat hímzett fehér fonallal. A polgári mintára kialakított
formavilág néhány esztendő alatt sajátos kalocsai paraszthímzéssé fejlődött az
„íróasszonyok” és „varóasszonyok” keze nyomán. A hímzett ruhadarabok beépültek
a gyári termékekből összeállított viseletekbe, és ebben az időszakban a
szegényebb családok asszonyainak és lányainak „ünepön délutános” ruhadarabjain
is díszelegtek. A singlölést kitaláló generáció gyermekei továbbfejlesztették
anyáik örökségét, s a fekete, kék, piros fonalak és egy új technika, a töltött
varrás bevonásával egy új motívumvilágot alakították ki az 1880-as években. A 19–20.
század fordulóján a harmadik generáció, az unokák újabb három színt (zöld,
sárga, bordó) vontak be, s megnövelték a motívumok számát és a csokrok méretét.
A 1920-as évek végén a negyedik generáció, a dédunokák nagyméretű virágokkal és
hatalmas csokrokkal betöltötték a rendelkezésükre álló teljes felületet, s
32-féle színt alkalmaztak. Ebben a korszakban a hímzett ruhák továbbra is az
„ünepön délutános” viseletek részei voltak, de már a gazdagabb családok
ruhatárában is díszelegtek. A kézi hímzés, „varás” mellett 4 új technikát
fejlesztettek ki: a „riselinezést”, a „madeirát”, az „üresvarást” és a
„rátétest”, mely technikák általában a módosabb családok textiljeire kerültek.
Az 1950-es évek elején az ötödik generáció, az ükunokák is megkezdték saját hímzésviláguk
kialakítását. A termelőszövetkezetek létrehozása azonban szétverte
a tradicionális társadalomszerveződést, s a megszűnő paraszttársadalom megakadályozta a pota néprajzi csoport
népművészetének további fejlődését. A hímzés kialakulásával egy időben
megjelentek azok az ügyes kezű asszonyok, akik a motívumokat a textíliára
rajzolták. Ezeket a személyeket a kalocsaiak „íróasszonyoknak” nevezték, akik
„írták vagy kiírták” a mintákat.
Minden korszaknak megvolt a divatos „íróasszonya”,
akik a helyi megrendelők mellett a távoli szállásokról érkező igényeket is
kielégítették, ezzel hozzájárultak a pota néprajzi csoport népművészetének
egységesüléséhez. Az „íróasszonyok” tudása általában (de nem törvényszerűen)
anyáról lányára öröklődött, s néhány család esetén 150 esztendeje folyamatosan
él. A kevés számú „íróasszony” mellett szinte mindenki tudott varrni (hímezni),
az édesanyák lányaik bevonásával varrták meg azok „lëtövős humiját”. A 20.
században a módosabb családok, akik nagy mennyiségben tudtak adni hímzett ruhát
és textilt a lányaiknak, azok a szegényebb családok asszonyaitól, lányaitól
rendelték meg hímzéseiket. A kalocsai népművészetet voltaképpen a lányok
„lëtövős humijának” előállítása éltette. Mindenki megkapta esküvője napjára az
élete során szükséges viseletdarabokat, házi- és ágyi textileket, természetesen
a család gazdasági erejének mértékéig – egy gazdag leány száz öltözet ruhát is
kaphatott, egy szegény leány hármat. E gyakorlat és a hozzá kötődő rítusok,
szokáscselekvések éltették, alakították, egységesítették a kalocsai
népművészetet, s biztosították a különböző korosztályok elkülönülését az emberi
élet egésze alatt. A helyi közösség igénye mellett a 20. század közepén a
Gyöngyösbokréta mozgalommal párhuzamosan fejlődött ki a népművészeti árutermelés,
a dísztárgyak előállítása. Ez utóbbi kielégítésére alakították meg 1936-ban a
Népművészeti házat, mely számtalan specialistának adott munkalehetőséget és
megélhetést.
Az 1950–1960-as évek fordulóján az ún. kivetkőzéssel (a nők elhagyták hagyományos parasztviseletüket) megszűnt a kalocsai népművészet legnagyobb felvevőpiaca. A termelés nagyobb részt a lakástextíliákra és a dísztárgyakra korlátozódott. Ebben az időben az 1952- ben alapított Kalocsai Népművészeti és Háziipari Szövetkezet fogta össze a népi specialistákat, akiknek termékei és bemutatói a világ összes tájára eljutottak. A rendszerváltás után megszűnt a szövetkezet, a valamikori piacok jelentős része elveszett. Napjainkban a dísztárgyak előállítása a legfontosabb alkotó terület, de jelentős maradt a helyi közösség lakástextiljeinek az előállítása is.
A kalocsai
népművészet generációról
generációra öröklődött. Minden generáció kialakította az előző korszakban
gyökerező, mégis, csak magára jellemző motívum- és formavilágot, mely élete
során végigkísérte. Az együtt élő nagycsaládokban és a társadalmi együttlétek
alkalmával a különböző korosztályok a saját korosztályukra jellemző
viseletükkel a népcsoport kultúrájának sokszínűségét reprezentálták.
A kalocsai pota néprajzi csoport az 1960-as évek
végéig szervesen őrizte és fejlesztette népi kultúráját, népművészetét. A
különböző társadalmi változások következtében megszűnt ugyan a hagyományos
paraszti szokásrend, de a kalocsaiak – és a valamikori kalocsai szállásokon
lakók – erősen ragaszkodnak a parasztősök kulturális örökségéhez, mely
leghangsúlyosabban a hímzéshez, a népviselethez és néptánchoz kötődik.
Napjainkig őrzik a legutolsó generáció által
kialakított népművészeti motívumokat, amelyek világszerte ismertté tették a
kalocsai népművészetet. A kalocsai népművészet életképességét bizonyítja, hogy
mindig alkalmazkodni tudott a külső elvárásokhoz. Ez a változás esztétikailag
nem mindig pozitív, de a fennmaradásához vitathatatlanul hozzájárult. A
viseletdarabok mellett megjelent használati tárgyakon, mint nemzeti
reprezentációt külföldre hordták, gazdaságilag is megpróbálták kamatoztatni a
„tudást”.
A kalocsaiak és az egykori szállások lakóinak életében
fontos szerepet tölt be a „kalocsaiság”, az ehhez a népi kultúrához való
tartozás tudata. A közösségek és egyének igyekeznek fenntartani hagyományaikat.
Ma is jellemző, hogy a családban a lányok elsajátítják a kalocsai hímzés
alapjait, otthon és az oktatási intézményekben megismerkednek a kalocsai
motívumok sajátosságaival és tömegesen táncolnak a gyermekek, fiatalok és
idősebbek a néptánccsoportokban.
A ma is élő kalocsai identitás és a jellegzetes népi
kultúra kialakulását sajátos társadalmi, gazdasági folyamatok határozták meg.
1898. január 1-én a szállások elszakadtak Kalocsa
városától és két önálló közigazgatási egységgé váltak: Homokmégy központtal a
déli, Szakmár központtal az északi szállások. A város régi törzsökös
parasztlakosságának többsége kikerült a város kötelékéből. A hasonló települési
és gazdasági adottságok, valamint az együtt töltött két évszázad egységesítő
hatása elősegítették az egymástól közigazgatási határokkal mesterségesen
elválasztott kalocsaiak népi kultúrájának hasonló haladását a következő
évtizedekben is. Az önálló községekbe szerveződött szállások lakói kultúrájukat
tekintve ma is kalocsaiak, sőt kifelé is kalocsainak vallják magukat.
A híres kalocsai népi díszítőművészet legújabb stílusa
már a város határának külön közigazgatási egységekre tagolódása után fejlődött
ki, mégis jellege, színezése, készítési technikája, motívumkincse hasonló az
egész területen. Továbbra is közös maradt számukra a múlt, a vallás, a
nyelvjárás, a viselet, a maguk teremtette díszítőművészet és mindennapjaik
hagyományos szokásvilága. Összetartozás tudatuk jó példája az egykori kalocsai
határ területén belüli endogámia, amely a szállások közötti exogám házassági
rendszerrel párosult. A történelmi Kalocsa határain belüli házasodás rendje
hozzájárult a környezettől való kulturális elkülönülés hosszú fennmaradásához,
a néprajzi zártság korai felbomlásának elkerüléséhez.
A sajátosan zárt közösség alakította ki azt a
díszítőművészetet, közösségi kultúrát, amely a mai napig jellemzője e
térségnek. Az íróasszonyok keze munkájának köszönhetők azok a motívumok,
amelyek a hímzők és pingálók által a viseleten és az otthon falain jelennek meg.
Bárth
János: Korai kalocsai hímzések. Bp. 1977.
Bárth
János: A kalocsai szállások településnéprajza. Kalocsa, 1975.
Bárth
János: A pota néprajzi csoport. Ethnographia. 1973. 564-570. p.
Csilléry
Klára, K.: Folklorizmus, historizmus és továbbélés egy Kalocsa környéki falu
népművészetében. Ethnographia XCIV. 353-382.
Eckert
Irma: A kalocsai hímzés eredete és fejlődése. 1-2. rész. In Szegedi füzetek
1935/2. 55-
64.
p., 1936/3. 47-59. p.
Gábor
Lajos: Kalocsa-vidéki népművészet és népszokások. Kalocsa, 1937.
Kujáni
Ferenc: Adatok Kalocsa és vidéke népművészetéhez. Vigilia. 1961. 391-398. p.
Pécsiné
Ács Sarolta: Kalocsa népművészete. Kalocsa, Városi Tanács, 1970.
Romsics
Imre: A népművészet és a népi iparművészet a népművészet példáján In MaDok
füzetek
1. Budapest 2003. 29-39. p.
Romsics
Imre: Élő népművészet Kalocsán. Kalocsa, 2002.
Romsics
Imre: Kalocsa népművészete. In Homokmégy. Tanulmányok Homokmégy
történetéből
és néprajzából. Szerk. Romsics Imre. Homokmégy, 1998. 371-448. p.
Verebélyi
Kincső: Ünnepi szokások az esztendő rendjében. In Homokmégy. Tanulmányok
Homokmégy történetéből és néprajzából. Szerk. Romsics
Imre. Homokmégy, 1998. 503-562.